DEVAM ETTİRİLMEMESİ GEREKEN GELENEKLER



                     Geçen evlenmek üzere olan bir arkadaşla konuşunca dikkat ettim de sevdiğin adam ne kadar romantik bir adam olursa olsun yaşadığınız aşk ne kadar romantizm dolu olursa olsun iş evlilik aşamasına gelip devreye türk gelenekleri girince o romantik anlardan çıkıp kendini flash tv gündüz kuşağında hissetmen kaçınılmaz oluyor.  Öyle bir an geliyor ki ailenle birlikte aşık olduğun adama bohça içinde pierre cardin markalı don ve oyalı havlu hazırlıyorsun.Ne kadar saçma bulsak ta bu ve bunun gibi birçok geleneğe boyun eğmek zorunda kalıyoruz ne yazık ki :) Peki neler onlar ? Benim tespitlerim için buyurun yazıma 


        İlk olarak yazımın ana teması olan çeyiz alışverişi tabi ki.Bu alışverişlerin olmazsa olmazlarından birisi de yedi sülale birden gitmektir. Hayır anlamıyorum eşim ve benim giyeceğimiz eşyaları neden bütün sülale birlikte seçiyoruz. Herkes neden kendine almıyor? Ya da neden bir şeyler alınmak zorunda? Nişanlanmadan evvel çıplak mı geziyoruz ki üst- baş alıyoruz kendimize. Ben çok direndim çeyiz alışverişi yapmadım ama pişmanım annemin içinde ukde kaldı. Ne zaman konusu açılsa söyler bir çeyiz alışverişine bile gitmedik diye sanıyorum ki önümüzdeki yirmi yıl boyunca da söylemeye devam edecek. 


              İkincisi ise ilk maddenin devamı çeyiz serme adeti. Yine bir arkadaşımın çeyizini incelerken fark ettim de bir insanın sayısı iki haneli rakamlara yaklaşan havlu,lif ve masa örtüsüne nasıl ihtiyacı olabiliyor ? Siz evlendikten sonra dantel mi yiyorsunuz :) 



         Düğün aşamasında damadı soyma adına yapılan makas kesmiyor,araba çalışmıyor,zurna ötmüyor,bıçak kesmiyor gibi sayısız bahane de devam ettirilmemesi gerekli gelenekler arasında yerini alıyor.


      Kısmeti açılsın diye nişan kurdelesinden parça parça kesip bekarlara yedirme geleneği.İtiraf ediyorum bunu yaptım. Artık nasıl bir çaresizlik içindeysem o dönem , Konya'daki nişanlı arkadaştan kurdele isteyip yemiştim. Tesadüf müdür bilmem ama o arkadaşın nişan kurdelesini yiyen herkes 3-4 ay içinde nişanlanmıştı. Düşündüm de vazgeçtim bence bu gelenek sonsuza kadar devam ettirilmesi gerekli gelenekler arasında yerini almalı :) 


      Genç kızların ilk kez Regl olduklarında yüzüne tokat atılması. Ben bu tokata arkadaşımın ablası tarafından maruz kalmıştım. 

    Düğünlerde gelin ve damadının birbirlerine kollarının arasından pasta yedirmeleri yok yok düzeltiyorum yedirememeleri geleneği. Her izlediğimde beni gülme krizlerine sokan bu gelenekte devam etmemeli . 


      Yeni eve taşınan yakına eşe dosta borcam almak . Almayın artık sayenizde evde 144 parçadan oluşan bir borcam seti var :) 


        Göbek bağını gömmek. Doktor olsun diye hastane bahçesine,üniversite okusun diye fakülte önlerine,milletvekili olsun diye tbmm ye gömenler bile var. Annem benim göbek bağımın okul bahçesine gömülmesini istemiş ama iddiasına göre üşengeç babaannem sokağa atmış. Bu kadar gezmeyi sevmemin göbek bağımın sokağa atılmış olmasından başka bir açıklaması olamazmış:)


      Gelinin kucağına bebek oturtmak.Böyle yapınca gelin-damat hemen bir hevesle çocuk yapacaklarmış :) Tövbe tövbe  


    Yas evine yemek yemek için gelen zihniyet. Bu da sonralardan gelenek haline gelen bir durum. Normal şartlarda cenaze evine giderken yemek götürülür ki cenaze sahibi acısından bir de bu durumu düşünmesin diye. Ama nasıl olduysa bu durum sonradan cenaze sahibinin yemek vermesi zorunluluğuna dönüştü. Bir an önce bu gelenekte son bulmalı.  


    Yeni alınmış ayakkabıya basma geleneği. Sen git bir hevesle yeni bir ayakkabı al dengesizin biri gelsin adettendir diye lank diye üstüne bassın. Basmayın kardeşim.


      Evlendikten bir gün sonra her iki tarafın anne babasına el öpmeye gidilmesi geleneği. Amacını bir türlü anlayamadığım yegane geleneklerimizden biri . 



 Ve en önemli olanlarını sona sakladım  Geline kardeşi veya babası tarafından bağlanan simge kırmızı kuşak ve küçük erkek çocuklara söylenen göster amcana pipini geleneği de bir an önce bitmeli. 

Peki sizlerin bu konuyla ilgili düşünceleri neler ? 





40 yorum

  1. Aynı gelenekler bizim bölgede de var. Siz nereden katılıyorsunuz yarışmaya? :)

    YanıtlaSil
  2. Ne güldüm yahu :)) Herşey bir tarafa o gelinle damadın kollarını dolayarak acı içinde birşeyler yemeleri yok mu.. Sonsuza kadar tarihe gömülmeli! Bizim bir komşu kendisine gelen borcamları diğer arkadaşlarına götürüyormuş, muhtemelen aynı borcam ortada dönüp duruyor. Komik insanlarız vesselam :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sonuna kadar katılıyorum :) Bence de aynı borcam ortada dönüp duruyor :)

      Sil
  3. Sanırım hemen hiçbirisini yapmadım :)

    Borcam, kahve fincanı ve kupadan bıktım, yetkililere sesleniyorum vallahi simit getirseniz daha makbul geçer, almayın bunları artık yaaa.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bravo size ben birçoğuna dirensemde bazılarını yaptım ne yazık ki :)

      Sil
  4. Gelenekler insanları mutlu etmekten çok strese sokuyorsa o geleneklere uyma zorunluluğu kaldırılmalı.Aksi halde en mutlu gününüze geleneğin gölgesi düşüyor.Saydığınız birçok şey bizim orada da yapılıyor.Ama şu cenazede yemek olayında bizde hâlâ komşular cenaze evine yemek getirir.İmece usulüyle birçok iş hallolur.Güzel gelenekleri yaşatıp işe yaramayanları,insana külfet olanları rafa kaldıralım bence.Hatta raftan hiç indirmeyelim.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dediklerinize sonuna kadar katılıyorum . Umarım zaman içinde insanlara külfet olan gelenekler sonlanır

      Sil
  5. 17 yaşında biri olarak hiç hazır değilim bunlara, umarım pek yaşamam, kadınların işi çok daha zormuş ya =D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Zamanla bu gelenekler biter diyeceğim ama hiç zannetmiyorum :)

      Sil
  6. Hahaa Allahim ne güldüm ama :) ya ben bunlarin neredeyse hic birini yapmadim.Bana cok sacma geliyo.Ne o öyle.Kac kisiyle evleniyoz :) bazılarinoldu tabi o kadarıda anne baba kurbanligi diyelim.Ben dügn dernegede karsiyim.o ne öle tiyatro yapar gibi kasım kasım kasılan süslenmiş insan topluluğu :) ama yaptim tabikide.:) Çok güzeldi canm ya

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tebrik ediyorum sizi:) Bende çok dirensemde bazılarına mecbur edildim ne yazık ki :)

      Sil
  7. :) nişan alışverişini pas geçtik, aldığımız ne varsa götürüp oturacağımız eve attım geldim. :)
    Ama ama ama sorarım o borcamlar bana neden gelmedi??? Bana bir tane bile borcam aldırmadılar oooo ne çok gelecek onlardan diye. Peki ne oldu? Bir tane gelmedi. :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Adresinizi alayım bendeki borcamların yarısını size göndereyim :)

      Sil
  8. Yazıyı keyifle okudum hakikaten bazıları çok gereksiz.Ama işte adettendir,etraf taraf laf eder diye yapılıyor çoğu

    YanıtlaSil
  9. çok doğru tespitler birde damat adayına tuzlu kahve muhabbeti var ,yazdıkların içinde yaptıklarımda karşı çıktıklarım da var bazen istemesek te evet diyoruz...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. onu nasıl es geçmişim :)Ne yazık ki öyle

      Sil
  10. Ayyy bunları hiç böyle esprili bir dille okumamıştım.İyi geldi :)

    YanıtlaSil
  11. Kabus gibiymiş ya :)
    Tokatı yanlış okuduğumu sanıp bir daha okudum :))) Benim göbeği çöpe atmışlar ya.
    Çok komikti yazın :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yok yok doğru okudun bayağı bildiğin tokat yedim :)

      Sil
  12. Çok ilginç bir yazı olmuş tokat olayını bilmiyordum ben bazıları gerçekten saçma

    YanıtlaSil
  13. hihi çok tatlı anlatmışsın yaaa :)

    YanıtlaSil
  14. Blog keşif etkinliğinden geliyorum takibe aldim banada beklerim
    www.nesinblogu.blogspot.com

    YanıtlaSil
  15. Keyifle okudum yazıyı :D Aralarında bilmediklerim de vardı kurdele yeme ve tokat gibi. Gerçekten bir an önce bitmeli bazı gelenekler :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazıları hiç bitecek gibi durmasa da umarım biter :)

      Sil
  16. bazı gelenekler gerçekten sıkıntı :) anlatım dilini çok beğendim böyle devam bence :D

    YanıtlaSil
  17. Havlu mühim mesele. Ya 5 sene içinde onun 1/4ünü kullanır. Aslında 20 sene için verilen bir stoktur. Arttı, artık bazılarını hediye götür. Çocuğun çeyizine koy.:)
    En çok Borcam olayında kahkaha patlattım. Birine sinirlendin nazar diye düşüversin. Ne olur. :D
    Ben düğün esnasında damatdan, kayınvalideden para koparmayı seviyorum. O kalsın.
    Şu nişan kurdelesi için var mı bir nişanlanan :D:D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ahah :) hakikaten öyle hayır bir de zaman ilerledikçe bunların modası geçti diye yeni yeni havlular alıyoruz :)

      Sil
  18. Senin gibi ben hepsine karşı durdum ama o kadar soyleniliyor kii pişman oldum. Yeni evliyim. Bunların hiç birini yapmadık. Kuşak hariç tabi. :)) Ama tokat atma olayını anlayamadım 🤔

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. daha detaylı yazmalıyım sanırım o kısmı :) genç kızlar ilk defa regl olduğunda suratına tokat atılıyormuş :)

      Sil
  19. Ayyy ahahaha çok güldüm kurdele adetini duymamıştım, evlenme merasimlerine çok katılmadığımdan olsa gerek :D :D Bence de kalkmasın oo iyiymiş :D
    Regl adetini de duymamıştım. Kimseden tokat yemedim :D
    Son olarak haklısınız çoğu gereksiz şeyler ama adettir yapalım gitsin, büyüklerin günlü olsun :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. zaten günün sonunda öyle oluyor büyüklerimizin gönlü olsun diye katlanmak zorunda kalıyoruz :)

      Sil
  20. Bohça ve Pierre Cardin don, hahhaa :D Ne güldüm. En burnundan kıl aldırmayanımız, en modern takılanımız bile yapmıştır illa birisini söylene söylene de olsa. Çok gerekli ve keyifli bir yazı olmuş. Emeğine, aklına sağlık. :)

    Sevgiler. <3

    YanıtlaSil